Hoe vaak valt u uw makelaar lastig?

Geplaatst op 1 oktober 2009

Han Tuttel zal miljoenhuizen regelmatig verrijken met kritische stukken over de woningmarkt. Zijn scherpe pen is vooral te zien op zijn blog <a href='http://blog.tuttel.com'>be-tuttel-d</a> Zijn eerste bijdrage op Miljoenhuizen gaat over goede en slechte tips hoe u met uw makelaar dient om te gaan.


In een artikel op woonnieuws staat een alleraardigst berichtje met 5 tips om uw huis te verkopen. Wat mij echter onduidelijk is, is of het hier gaat om 5 tips voor eigenaren van de woning die verkocht moet worden of dat het advies aan makelaars gericht is.

  

De 5 gegeven tips op een rijtje:

    • Doe aan verkoopstyling
    • Presenteer u optimaal op huizensites
    • Stalk uw makelaar
    • Benader uw doelgroep door te flyeren
    • Vraag een reele prijs

Woontips

Laten we de bovenstaande 5 tips eens nader belichten om te kijken of het nu om een makelaars- of consumenten tip gaat en hoe valide die tip eigenlijk is.

  1. Doe aan verkoopstyling
    Hoe ver gaat u hierin? Moet het zo gestyled zijn dat elke koper direct ziet dat het er wel heel erg gelikt uitziet allemaal? Als consument bent u dan aangewezen op het advies van de stylist, die het erg mooi zal maken. De kosten zijn voor u.
    Makelaars daarentegen werken vaak samen met een stylist waar ze vertrouwen in hebben, gebaseerd op resultaten. Tevens zal de makelaar een scherper inzicht hebben in de potentiele koper en daar de stylist op laten focussen.
    Dus het advies voor de consument: Laat de makelaar het styling-traject regelen.
     
  2. Presenteer u optimaal op huizensites
    Dit is een advies waar de consument weinig aan heeft, die heeft immers geen toegang tot bepaalde huizenwebsites. Dat zal dan wel via een makelaar moeten lopen.
    Maar waarom beperken tot huizensites? Het advies voor makelaars hierbij is om er inderdaad voor te zorgen dat de presentatie op de verscheidene huizensites tot in de puntjes verzorgd is – maar ga zeker ook verder in het presenteren van de woning. Zet hierbij onder andere video’s in, die ook op youtube, vimeo, en meer videosites geplaatst moeten worden. Laat via uw sociale netwerk weten waarom een bepaalde woning interessant is, bijvoorkeur gericht op een bepaalde niche. Die niche waar de makelaar de koper verwacht te vinden.
     
  3. Stalk uw makelaar
    Pardon? Deze tip is de grootste kolder die er is. Klaarblijkelijk is deze tip 100% gericht op de consument, jammer dat het een slechte is. Wat schiet u ermee op als de makelaar -wederom- u aan de lijn heeft zonder echte inhoudelijke reden?
    Voor het gemak ga ik er vanuit dat u bewust voor uw makelaar heeft gekozen. Het is geen toeval. Dan heeft u uiteraard goede afspraken gemaakt over wat de makelaar wel en niet voor u gaat doen, op welke wijze de makelaar terugkoppelingen aan u geeft en in welk tijdsbestek. Geen enkele reden dus om uw makelaar te gaan irriteren en hem/haar van het werk af te houden.
     
  4. Benader uw doelgroep door te flyeren
    Absoluut logisch, indien u weet wie uw doelgroep is en waar die zich bevindt. Maar waarom dan het bereik direct reduceren door alleen te flyeren? De nee/nee stickers worden hier dus vergeten, alsmede de vergaarbak voor alle papieren ‘informatie’ die u en ik ontvangen. Verder sluit dit natuurlijk aan bij punt 2 hierboven.
    Dit lijkt me overigens meer een (verouderde) tip voor makelaars – consumenten zien vaak op tegen de kosten en tijd die dit met zich meebrengt.
     
  5. Vraag een reële prijs.
    Ja! Daar kunnen makelaars en consumenten wat mee. Zonder reële prijs geen verkoop. Zo simpel is het. Klein zijsprongetje, maar weet u waarom biologisch vlees zo slecht verkocht wordt? Precies, het heeft geen reële prijs. Dat zal voor uw woning dus net zo zijn.
    Interessant om te horen dat er nog veel makelaars zijn die (te) gretig akkoord gaan met de vraagprijs die de consument in gedachten heeft. Beste consument, u schakelt toch de makelaar in om de expertise? Laat die dan ook gewoon z’n werk doen door die reële prijs vast te stellen.
    Wanneer u de prijs moet verlagen weet u een ding zeker: de gestelde vraagprijs was de eerste keer te hoog, waardoor u vele mogelijke kopers bent misgelopen. Doe het dus direkt goed!

Nu weet ik nog steeds niet of die tips op woonnieuws bedoeld waren voor makelaars of consumenten. Volgens mij allebei een beetje. Door het hier toch even anders te benaderen bent u in elk geval weer een stukje wijzer.
Heeft u aanvullende tips? Laat ze achter als reactie…

Artikel op be-tuttel-d:

Terug naar overzicht